آسانسور مانا آسانسور مانا .

آسانسور مانا

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

در این مطلب به چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد می پردازیم، بسیاری از مردم برای بروز خشم و عصبانیت، با از دست دادن کنترل خود با یک دیگر گلاویز شده و منجر به دعواهای همراه با ضرب و جرح می شوند. بعد از اینگونه منازعات شایع است فرد دچار جراحت برای شکایت به دادگاه رجوع کرده و نیازمند دریافت مشاوره حقوقی ضرب و شتم شوند. در دادگاه برای رسیدگی به شکایت ابتدا باید وقوع ضرب و جرح توسط فرد مورد شکایت قرار گرفته اثبات شود.

در اغلب موارد شهادت شهود از دلایل اثبات به حساب می آیند. دلایل اثبات جرم ضرب و جرح ساختگی یا واقعی، می تواند شامل اقرار، شهادت شهود، سوگند یا قسامه و علم قاضی باشد. اما استناد به هر یک از دلایل مذکور برای اثبات ضرب و جرح شرایط خاص خود را دارد.

چگونگی اثبات ضرب و جرح بدون شاهد

چگونگی اثبات ضرب و جرح
اولین روش اثبات جرم ضرب و جرح، استناد به اقرار خود فرد است ؛ یعنی اینکه خود فرد متهم در دادگاه یک مرتبه اقرار کرده باشد که نسبت به دیگری مرتکب جرم ضرب و جرح شده است. در این صورت، اقرار فرد بر علیه خود نافذ بوده و به استناد این اقرار، می توان حکم به مجازات او به خاطر جرم ضرب و جرح صادر کرد که در مقاله ای به توضیح اعتبار اقرار در امور کیفری پرداخته شده است.

دومین روش اثبات جرم ضرب و جرح، شهادت بوده که به صورت کلی یکی از مهم ترین روش ها و دلایل اثبات جرم ضرب و جرح و دیگر جرایم دیگر را تشکیل می دهد. استناد به شهادت شهود برای اثبات ضرب و جرح به این صورت بوده که دو مرد عادل شهادت بدهند که ارتکاب جرم ضرب و جرح توسط متهم را مشاهده کرده و در دادگاه این موضوع را بیان نمایند.

سومین روش اثبات جرم ضرب و جرح در دادگاه، سوگند و قسامه است. قسامه به معنای سوگند خوردن اقوام و خویشاوندان شاکی بوده و در مواردی مطرح می شود که دلیل دیگری برای اثبات جرم ضرب و جرح در پرونده موجود نباشد.

البته برای استناد به قسامه در امور کیفری برای اثبات ضرب و جرح، باید اصطلاحا لوث وجود داشته باشد ؛ یعنی اینکه قرائن و امارات و مدارکی در پرونده وجود داشته باشد که قاضی به استناد آن ها به ظن قوی دست پیدا کرده باشد که متهم، مجرم است.

امکان دارد این سوال مطرح شود که چند قسم یا سوگند باید ارائه شده باشد تا از طریق آن قسامه اثبات شود؟ در پاسخ به این سوال خواهیم گفت که نصاب قسامه برای اثبات ضرب و جرح بستگی به میزان آسیب وارد شده در جرم دارد. یعنی در صورتی که ضرب و جرح دیه ای معادل دیه کامل انسان داشته باشد، 6 قسم لازم دارد تا اثبات شود. در صورتی که دیه، به میزان پنج ششم دیه کامل باشد، 5 قسم کافیست.

در صورتی که دیه مشخص شده برای ضرب و جرح، دو سوم دیه کامل انسان باشد، تعداد 4 قسم نیاز است، در صورتی که دیه ضرب و جرح، یک دوم دیه کامل باشد، 3 قسم و در صورتی که دیه ضرب و جرح، یک سوم دیه کامل باشد، 2 قسم و در صورتی که یک ششم دیه کامل یا کمتر از آن باشد، با 1 قسم یا قسامه هم جرم ضرب و جرح قابل اثبات خواهد بود.

چهارمین روش اثبات ضرب و جرح علم قاضی است. به استناد قانون مجازات اسلامی اگر قاضی طبق شواهد و مدارک موجود در پرونده به این علم برسد که جرم ضرب و جرح رخ داده است، می تواند حکم به مجازات صادر کند ؛ البته علم قاضی به عنوان یکی از دلایل ثابت کننده جرم ضرب و جرح باید متکی به شواهد و قرائنی مثل نظریه کارشناسی پزشکی قانونی، شهادت گواهان، فیلم و عکس و مسائلی از این قبیل باشد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۸:۲۹:۴۰ توسط:الفباوب موضوع: نظرات (0)